torsdag 17 november 2011

Steg för steg visning hur jag gör mina rosor!

 Det finns miljoner olika sätt att göra rosor på, nu tänkte jag visa er ett!
Jag använde:
En silikonplatta, frigolitplatta, kavel, dogbone, "blomuttryckare", pulverfärgen "Rose" och en pensel.

Prylarna är köpta på:

(Klicka på bilderna för större format)



1. Detta använder jag när jag gör dessa rosor!
2. Kavla ut marsipan ganska tunt, omkring 2 mm. Ta den vita "blom-uttryckaren" som syns i bild nr 1 och tryck ut två stycken blommor.



3.  Ta det vita verktyget Dogbone och gör kanterna tunna. Jag brukar göra det rätt slarvigt, det ger rosen mer liv.
 4. Gör en kon, precis som på bilden och sätt på ena blomman. Storleken på konen bestämmer storleken på rosen.





5. Vik in bladen, vartannat, precis som på bilden. Böj ner kanterna lite granna.
6. Efter att du vikt in alla bladen på första blomman sätter du över rosen på blomma nummer två.





7. Gör precis som tidigare, vik in vartannat blad. Gör dem lite svängiga, det ger rosen mer liv.
8. Efter att alla bladen är upp vikta och du känner dig nöjd med formen på rosen kan du pensla på lite pulver på kanterna.

Klart :)




Lycka till !

3 kommentarer:

  1. Tack för tipset. Älskar steg för steg beskrivningar :)
    Får nog ta och köpa lite nya modelleringsverktyg :)

    SvaraRadera
  2. Va kul att det hjälpte någon :) Du får gärna tipsa vad mer jag kan göra en steg för steg visning på :)

    SvaraRadera